In- en uitchecken zoals jij wilt

Het nieuwe in- en uitchecken in het OV kan nu in heel Nederland. Nu nog zonder kortingen of abonnement, straks voor iedereen. Je checkt in en uit met je contactloze betaalpas, creditcard of met de betaalapp op je telefoon. Je reis betaal je nu net zo makkelijk als je boodschappen in de winkel. Deze nieuwe manieren van betalen in het OV ontwikkelen we met alle OV-bedrijven samen. Ze worden zichtbaar onder het label OVpay. Meer informatie vind je op ovpay.nl


Hoe werkt het?

Bij het inchecken, pak je je mobiele telefoon of haal je je bankpas uit je portemonnee. Je checkt daarna veilig in met je contactloze betaalpas, creditcard of je betaal-app op je mobiel. Vooraf aanmelden of een app downloaden is niet nodig.


Let op! Uitstappen betekent uitchecken! Dat doe je met de dezelfde bankpas, creditcard of betaal-app op je mobiel waarmee je bent ingecheckt.


De betaling gaat veilig en automatisch. De volgende dag zie je het bedrag in je betaaloverzicht, met de omschrijving NLOV. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met een OV-chipkaart zonder korting of abonnement.  Wil je jouw ritten van die dag bekijken? Ga hiervoor naar de webtool

Het OVpay logo

Gerelateerd document:

Veelgestelde vragen over OVpay

  • Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

    Genoeg om alle OV-reizen van één dag te betalen. De OV-reizen worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken bij alle vervoerders in Nederland (dus trein, metro, tram en bus). We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Je kunt wel gewoon met je OV-chipkaart in- en uitchecken of een kaartje bij de buschauffeur kopen.


    Als de betaalpas is geblokkeerd voor het in- en uitchecken kan het enkele dagen duren voordat de blokkering is opgeheven, ook nadat het banksaldo op de rekening is aangevuld.

  • Ik mag rood staan op mijn betaaltrekening. Wordt hier rekening mee gehouden

    Ja, als je bijvoorbeeld 50 Euro rood mag staan op je betaalrekening, kun je ook reizen als er geen saldo op je rekening staat. Uiteraard zal de betaalpas of creditcard geblokkeerd worden als dit maximale bedrag (bijvoorbeeld 50 Euro negatief) bereikt is.

  • Is er ook een app beschikbaar?

    Sinds kort beschikt OVpay ook over een app. Met deze app heb jij het overzicht in al je reizen. Live zien of je in- of uitgecheckt bent? Check de app. Ben je vergeten om uit te checken? Je past het aan in de app. Een overzicht van je reiskosten en je reizen? Check! Via deze pagina is het mogelijk om de app te downloaden. 

  • Kan ik met korting of een abonnement reizen met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

    Nu nog niet. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

  • Is het goedkoper dan een kaartje bij de buschauffeur kopen?

    Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is in de meeste gevallen goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

  • Kan iedereen in- en uitchecken met zijn contactloze betaalpas of creditcard?

    Ja, dat kan. Vooraf aanmelden is niet nodig. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard met één persoon reizen, net zoals bij de OV-chipkaart

  • Kan ik ook met mijn betaalpas of creditcard op mijn mobiel of gekoppeld aan mijn wearable in- en uitchecken?

    Ja, met je betaalapp of een wearable gekoppeld aan je betaalrekening kun je ook in- en uitchecken. Het kan gebeuren dat je wearable niet goed werkt met in- en uitchecken. Probeer dan opnieuw of gebruik je bankpas.

  • Mag ik tijdens mijn reis wisselen van betaalmiddel (pas, telefoon of wearable)?

    Nee, als je incheckt met bijvoorbeeld de bankpas, kun je niet uitchecken met bijvoorbeeld je smartphone, ook al zijn deze aan dezelfde bankrekening gekoppeld. Als je dit toch doet, wordt de Check- uit als een nieuwe reis gezien en word er 2 keer 4 Euro verrekend, maar geen ritprijs.


    Ook het wisselen van bankapp naar bankpas (zelfde bankrekening) bij overstappen is niet mogeliijk. Dit wordt ook gezien als nieuwe reis en daardoor wordt er een dubbel instaptarief / geen overstapkorting berekend.

  • Met welke betaalpassen en creditcards kan ik in- en uitchecken?

    Je kunt in- en uitchecken met:

    • Een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS

    • Een contactloze creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS)

    • Een smartphone of wearable die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards

    • Een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa


    Vooraf aanmelden is niet nodig.

  • In welke bussen kan ik in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

    Uiteindelijk kan dit in alle bussen van Keolis Nederland en ook in het overige openvaar vervoer. Vanaf 19 oktober kan je in alle grote bussen van RRReis in- en uitchecken met een contactloze betaalpas. 

     

    Je herkent de bussen waar je kan in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard aan de OVpay-stickers op de bus. 

  • Wat heb ik nodig om te kunnen reizen met mijn contactloze betaalpas?

    Je kunt in- en uitchecken met:


    • Een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank of SNS

    • Een contactloze creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS)

    • Een smartphone of wearable die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen en creditcards

    • Een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa


    Let op! Zorg voor een geldige én geactiveerde contactloze betaalpas of creditcard. Heb je net een nieuwe contactloze betaalpas of creditcard van jouw bank ontvangen, dan moet je deze eerst activeren. Dat is heel eenvoudig, dit doe je met een eerste betaling, bijvoorbeeld in een supermarkt of winkel.

  • Wat is in- en uitchecken met je contactloze betaalpas en creditcard?

    In de stad Zwolle kun je vanaf 20 april 2022 in- en uitchecken met je contactloze betaalpas en creditcard op de bussen van de Stadsdienst Keolis/RRReis. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

  • Wordt er borg ingehouden op mijn contactloze betaalpas of creditcard als ik incheck?

    Nee, je hoeft geen borg te betalen voor het in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Vergeet echter niet om uit te checken, want als dat gebeurt wordt er € 4,00 van je rekening af geschreven.

  • Hoe kan ik in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas en creditcard?

    Dat doe je op dezelfde manier als met de OV-chipkaart. Je houdt de kaart eenmaal voor de kaartlezer om in of uit te checken. Bij zowel in- als uitchecken hoor je een piepje en verschijnt de tekst ‘Incheck/uitcheck OK’. Let er wel op dat als je, bijvoorbeeld, in bent gecheckt met je betaalpas of creditcard, je ook weer uitcheckt met dezelfde betaalbas of creditcard.

  • Hoe kunnen mijn kinderen in- en uitchecken in de bussen van Keolis/RRReis?

    Kinderen tot 4 jaar mogen gratis mee met een betalende volwassene. Kinderen van 4 t/m 11 jaar reizen voor 1,20 euro (tarief 2022) in de bussen van Keolis/RRReis met het Kids Ticket. Kinderen kunnen hiermee 1,5 uur reizen begeleid door minimaal 1 betalende volwassene. Het Kids Ticket is verkrijgbaar bij de buschauffeur in de bus en betaal je met een PIN-transactie.


    Kinderen die zelf een bankpas hebben, kunnen die gebruiken. Zij betalen dan wel het reguliere tarief (zonder kortingen).

  • Ik heb een contactloze betaalpas en OV-chipkaart in mijn portemonnee. Hoe weet ik met welke pas ik incheck wanneer ik mijn portemonnee voor het incheckapparaat plaats?

    Keolis/RRReis adviseert je om je portemonnee niet tegen het incheckapparaat te houden. Neem je betaalpas, creditcard of OV-chipkaart uit je portemonnee en check in.

  • Moet ik mijn contactloze betaalpas of creditcard uit mijn portemonnee halen bij het in- en uitchecken?

    Ja. Om te zorgen dat het goed werkt, haal je je betaalpas of creditcard uit je portemonnee. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat er met de verkeerde pas wordt in- en/of uit gecheckt.

  • Kan een controleur mijn gegevens zien

    Nee, de controleur ziet geen reis- en persoonsgegevens. Hij ziet alleen of je hebt ingecheckt.

  • Kan er om mijn pincode worden gevraagd als ik in- of uitcheck?

    Nee, bij in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard hoef je nooit een pincode in te voeren.

  • Het inchecken lukt niet, wat moet ik doen?

    Dit kan meerdere oorzaken hebben:

    • Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het ‘contactlos betalen logo’ dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.

    • Er zijn betaalpassen en creditcard en apps van banken die nog niet werken in onze bussen. Dit zijn AMEX betaalpassen, de betaalpas van Knab en de app van de Regiobank.

    • Als er een betalingsachterstand is, bijvoorbeeld doordat eerdere gemaakte reizen (nog) niet zijn betaald, dan is uw bankpas tijdelijk geblokkeerd voor OV-gebruik. Het is niet mogelijk om in- en uit te checken met de betaalpas.

  • Kan ik voor meerdere personen tegelijk inchecken met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

    Nee, dat kan niet. Je kunt per contactloze betaalpas of creditcard voor één persoon in- of uitchecken. Net als bij de OV-chipkaart. Heb je meer kaartjes nodig, dan kun je die bij de chauffeur kopen of meerdere betaalpassen, creditcards of OV-chipkaarten gebruiken.

  • Moet ik bij het in- en uitchecken dezelfde contactloze betaalpas of creditcard gebruiken?

    Ja, het is belangrijk om met dezelfde bankpas of creditcard in- en uit te checken, want anders betaal je twee keer het opstaptarief voor de bus in plaats van de normale ritprijs.

  • Is in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard veilig?

    Ja, in- en uitchecken in het OV is net zo betrouwbaar als contactloos betalen in de winkel. Hiervoor werken we samen met diverse banken en creditcardmaatschappijen.

  • Wat doe ik als ik met een andere contactloze betaalpas of creditcard heb uitgecheckt dan ingecheckt?

    Dan kun je het beste de volgende dag contact opnemen met onze klantenservice. We kunnen je de eerste dag nog niet helpen, omdat er dan nog geen afschrijving heeft plaatsgevonden en je geen referentienummer hebt van je afschrijving. Wij kunnen jouw reis alleen terugzien met dit referentienummer in combinatie met het bedrag van de bankafschrijving. Het referentienummer op kun je terugvinden op je (digitale) bankafschrift.

  • Ik ben vergeten uit te checken. Wat moet ik doen?

    Neem de dag na de vergissing contact op met onze klantenservice. Houd je bankafschrift waarop de afschrijving staat bij de hand, want daarop staat een referentienummer dat wij nodig hebben voor de verwerking. 

  • Wat hoor en zie ik als ik in- of uitcheck?

    Bij een check- in hoor je 1 piepje en verschijnt de tekst ‘In Betaalpas’. Bij een check- uit hoor je 2 keer een piep en verschijnt de tekst ‘Uit Betaalpas’.


    Soms heeft de apparatuur iets meer tijd nodig om de check-in/check-out te bepalen. Dan wordt de boodschap ‘Geaccepteerd Betaalpas’ getoond. Je hoeft dan niet opnieuw de betaalpas aan te bieden aan de incheckapparatuur.

  • Zie ik een prijs als ik uitcheck?

    Nee, als je uitcheckt met je contactloze betaalpas of creditcard zie je geen prijs. De prijs van je rit kun vooraf checken via onze reisplanner. Later dit jaar komt een app beschikbaar waarop je wel jouw reisgeschiedenis kunt zien.

  • Kan ik mijn ritprijs inzien?

    Ja, dat kan. Via de website van OVPay. Dit kan via https://reisoverzicht.ovpay.nl/ Je kun je ritprijs inzien. Je hebt het referentienummer en ritbedrag nodig. 


  • Hoe kom ik aan het referentienummer en bedrag?

    Je vindt het referentienummer en ritbedrag in de beschrijving van de betaling. Zowel het referentienummer als het ritbedrag vind je, binnen enkele dagen, terug in je bankoverzicht (app of webomgeving).

Share by: